Selecteer een pagina

Samenvatting

We zijn gestart met een nieuw project om studenten te ondersteunen, omdat die het de laatste tijd niet makkelijker hebben gekregen. Er zijn aanwijzingen uit eerder onderzoek dat ook Nederlandse studenten baat kunnen hebben bij het leren van Transcendente Meditatie (TM).

In dit project kunnen 50 studenten met korting TM leren, als ze meedoen aan wetenschappelijk onderzoek. Dit onderzoek doen we om meer inzicht te krijgen in de effecten, en om te kijken hoe deze zich op de lange termijn ontwikkelen. We zoeken hiervoor nog studenten en financiële middelen.

Ik wilde graag bij de start van de cursus mijn creativiteit beter leren benutten en minder stress ervaren.
Na de cursus: Ik had niet verwacht dat het zo effectief zou zijn, goede ideeën borrelen gewoon in me op. Geweldig! Ik ben ook aardiger geworden: makkelijker, begripvoller, vergevingsgezinder, opener in communicatie, minder pietluttig, het lijkt het einde van dysfunctionele negativiteit. Tenslotte leef ik ook gezonder, ik drink minder, slaap eerder en beter en voel me door de dag heen een productiever mens.

Sam Heegstra

Student Kunst & Economie aan de HKU

Overvolle kledingkast in mijn hoofd nu veel meer geordend en daardoor meer ruimte 

Als fotograaf/kunstenaar ben ik veel bezig met reflecteren op mijzelf en de wereld om mij heen. Vorig jaar merkte ik dat deze manier van leven mij hard begon tegen te werken waardoor ik minder werk maakte en ervaarde meer negativiteit in mijn leven. Tijdens het kijken naar een masterclass van David Lynch vroeg ik mij af hoe hij zoveel negatieve aspecten van onze wereld in zijn werk zo mooi kon weergeven én tegelijkertijd zo vrolijk en positief overkwam. Toen ik ontdekte dat hij veel mediteert en zijn ervaringen hierover las besloot ik naar een TM bijeenkomst in de buurt te gaan. Ik legde hier mijn situatie uit en noemde het voorbeeld van Lynch. Eén van de sprekers legde mij uit dat het in mijn hoofd misschien een overvolle kledingkast was – en dat als ik zou leren de kleren te ordenen er ruimte op de planken zou overblijven om het werk te maken wat ik wilde maken.

Minder negativiteit, meer creativiteit

Sinds ik elke dag twee keer mediteer merk ik dat ik meer reflecteer, maar dat ik het ook een plek weet te geven. In de eerste weken voelde ik vooral lichamelijke rust. Na een paar weken merkte ik negativiteit om te zetten naar positieve handelingen. Emoties zoals boosheid en verdriet zijn niet weg, maar ik leer ze te begrijpen. Ze krijgen een plekje in mijn werk en in gesprekken met vrienden en vreemden.

Ik was bang dat TM ervoor zou zorgen dat ik misschien een stoïcijnse levenshouding zou ontwikkelen, maar nu ik zo’n vier maanden mediteer merk ik juist dat ik veel bewuster ben en dat angst plaats maakt voor empathie. Gesprekken zijn diepgaander geworden, zonder dat emoties de overhand nemen, mijn fotografische werk profiteert hiervan -en de overvolle kledingkast in mijn hoofd lijkt steeds meer negativiteit in te ruilen voor creativiteit.

Oktober 2020

Rick van den Klooster

Student Photography aan St. Joost School for Arts and Design

Uitdagingen van studenten

Studenten welzijn is, zeker in deze tijd, een belangrijk punt van aandacht. Recente publicaties vestigen de aandacht op de druk die op studenten wordt uitgeoefend, m.b.t. financiën, prestaties en in de huidige tijd ook in sociaal opzicht. Bovendien nemen studenten in de toekomst verantwoordelijke posities in en is het belangrijk dat ze zich volledig kunnen ontplooien. 

  • Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) onderzocht het welzijn van de studenten van verschillende instituten in Nederland. Ruim de helft van de ondervraagde studenten ervaart een ongezonde mate van stress. 
  • Wanneer die stress langdurig aanhoudt kan dit leiden tot een burn-out.
  • 15% van de ondervraagde studenten loopt een serieus risico een burn-out te krijgen
  • Veel studenten ervaren al burn-out klachten.

 

Wat TM kan doen:

Het volgende is gebleken uit (grotendeels buitenlands) onderzoek naar Transcendente Meditatie: 

  • positieve effecten voor de mentale stabiliteit:
    • vergrote veerkracht (Bramanti et al., 2020)
    • verbeterde coping en vermindering van stress, angst en depressie (Nidich et al., 2009)
  • verbeterd concentratievermogen (Bramanti et al., 2020) ook bij mensen met symptomen van ADHD en andere leerstoornissen (Travis, Sarina & Stixrud, 2011)
  • hogere cijfers (Bramanti et al., 2020; Nidich et al., 2011)
  • verhoogde intelligentie (So & Orme-Johnson, 2001) en vergrote creativiteit (So & Orme-Johnson, 2001; Travis, 1979)

 

Wat is Transcendente Meditatie (TM)

Transcendente Meditatie is een eenvoudige, moeiteloze en natuurlijke techniek die je twee keer per dag 20 minuten beoefent. Je hoeft niet in een specifieke houding te zitten, elke comfortabele zithouding is geschikt. Tijdens TM kom je in een unieke en diepe toestand van rust en ontspanning. De TM-techniek is niet verbonden aan een religie, filosofie of levensbeschouwing.

 

Het huidige project

Onze Foundation wil studenten ondersteunen en wetenschappelijk onderzoek doen naar de effecten van TM. Een 50-tal studenten kan met korting TM leren. In ruil daarvoor vragen we hen mee te doen aan een wetenschappelijk onderzoek om de effecten van TM in kaart te brengen en vast te stellen in hoeverre Nederlandse studenten baat hebben bij het toepassen van deze meditatietechniek.

Studenten van 18 tot en met 29 jaar, studerend aan een Nederlandse universiteit of HBO, kunnen meedoen aan dit project. Alle privacyrichtlijnen worden hierbij in acht genomen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Jasmin Gerritsma, cognitief psycholoog. In de loop van het jaar na het leren van TM vult de student zes keer een onlinevragenlijst in. Na het invullen van alle vragenlijsten ontvangt de student een beloning van 50 euro.

Met name het lange vervolgtraject is van toegevoegde wetenschappelijke waarde. Er is ook een controlegroep om de resultaten beter te kunnen vergelijken. Deze controlegroep bestaat uit studiegenoten van de studenten die TM leren, zij vullen dezelfde onlinevragenlijsten in, maar leren zelf in die periode geen TM. De resultaten op groepsniveau worden gepubliceerd in wetenschappelijke en vaktijdschriften.

 

Wil je meedoen?

Uitgebreide informatie voor deelnemende studenten: 

Informatiebrief studentenproject (pdf Nederlands)

Information letter student project (pdf English) 

Informatiebrief studentenproject controlegroep (pdf Nederlands)

Information letter student project Controlgroup (pdf English)

 

Studenten die TM willen leren en aan dit onderzoek willen meedoen, kunnen zich voor een introductielezing TM opgeven op het TM-centrum van hun keuze, via nl.TM.org.

Voor vragen over dit onderzoek:
research@davidlynchfoundation.nl 

 

Steun het studentenproject

Er zijn nog fondsen nodig voor dit project. Ook kleine bedragen zijn welkom. Via de doneerpagina kun je je belastingaftrekbare gift regelen. De Stichting SHL David Lynch Foundation heeft de ANBI status.

Referenties:

  • Bramanti, A., Vieira, S., Vieira dos Santos, J., Gomes, A., & Van Assche, F. (2020, januari). FRIENDS Fostering Resilience-Inclusive Education and Non-Discrimination in Schools (D 5.5 Overall Conclusions, Policy Recommendations, and Lessons learned). https://friends-project.eu/media/friends-d5_5-evaluation-conclusions.pdf
  • Interstedelijk Studenten Overleg. (2019, november). Analyse Studentenwelzijn Een analyse van bestaande databronnen over studentenwelzijn in het hoger onderwijs. https://www.iso.nl/wp-content/uploads/2019/11/Analyse-Studentenwelzijn-ISO.pdf
  • Travis, F., Sarina, G., & Stixrud, W. (2011). ADHD, brain functioning, and transcendental meditation practice. Mind & Brain: The Journal of Psychiatry, 2, 73-81. doi:
  • Nidich, S., Mjasiri, S., Nidich, R., Rainforth, M., Grant, J., Valosek, L., … & Zigler, R. L. (2011). Academic achievement and transcendental meditation: a study with at-risk urban middle school students. Education, 131, 556-565.
  • Nidich, S. I., Rainforth, M. V., Haaga, D. A., Hagelin, J., Salerno, J. W., Travis, F., … & Schneider, R. H. (2009). A randomized controlled trial on effects of the Transcendental Meditation program on blood pressure, psychological distress, and coping in young adults. American journal of hypertension, 22, 1326-1331. doi:10.1038/ajh.2009.184
  • So, K. T., & Orme-Johnson, D. W. (2001). Three randomized experiments on the longitudinal effects  of the Transcendental Meditation technique on cognition. Intelligence, 29, 419-440. doi: 10.1016/S0160-2896(01)00070-8
  • Travis, F. (1979). The Transcendental Meditation Technique and Creativity: A Longitudinal Study of Cornell University Undergraduates. Journal of Creative Behavior, 13, 169-180. doi: 10.1002/j.2162-6057.1979.tb00203.x